24 en 25 augustus 2015: De terugreis naar Nederland

25 augustus 2015 - Breda, Nederland

De 24e zijn we op tijd opgestaan, want we moesten de auto voor 10.00 uur inleveren op het vliegveld van Kaapstad. Na een laatste blik over Kaapstad vanaf ons balkon 10 hoog, zijn we in 1 keer met al onze bagage met de lift naar de parkeergarage op de 1e verdieping gegaan, waar de portier al op ons stond te wachten zodat we niet terug naar de begane grond hoefden om de sleutel in te leveren. Na een voorspoedige rit zonder files naar het vliegveld (ongeveer 19km buiten Kaapstad richting Somerset West) kwamen we iets over half tien op het vliegveld aan. Bij het inleveren van de auto hadden we nog heel wat papierwerk te verstouwen, want Tanja had namelijk in de eerste week onderweg een springbokje aangereden (hij deed zijn naam eer aan en sprong zomaar de weg op tegen de rechtervoorkant van onze auto aan), waardoor we een behoorlijke schade rechtsvoor aan de auto hadden. Gelukkig hadden we de huurauto all-risk verzekerd, dus de financiële schade van deze aanrijding blijft voor ons beperkt tot ons eigen risico van de verzekering. De emotionele schade was de afgelopen weken wel wat groter geweest, want door dit incident waren we de hele verdere vakantie extra alert geweest op rondspringende dieren onderweg.

Bij de inleverplaats voor de auto stonden gelukkig bagagekarretjes en zo konden we vrij eenvoudig met onze bagage naar de vertrekhal van het vliegveld lopen. We moesten pas om 12.45 uur naar Johannesburg vliegen en hadden dus alle tijd om nog te ontbijten op het vliegveld. Gelukkig zat er een broodjeszaak met warme broodjes in de luchthaven die we ons goed hebben laten smaken. Op een gegeven moment verscheen onze vlucht op de borden en wisten we waar we konden inchecken om van onze bagage af te komen. We vlogen van Kaapstad naar Johannesburg met Kulula.com, een regionale Zuid-Afrikaanse vliegtuigmaatschappij, waar ze in de wachtrij bij de incheckbalie zelfs laadpalen hadden staan; iets wat ik in Europa nog niet heb gezien.

Na een korte vlucht met heel weinig beenruimte (we vlogen met een Boeing 737), kwamen we om 14.30 uur op het vliegveld van Johannesburg aan. Onze volgende vlucht zou pas om 19.30 uur vertrekken naar Abu Dhabi, dus ook hier hadden we ruim de tijd om onze bagage op te halen en te lunchen. Gelukkig vonden we hiervoor een leuk restaurant met prima stoelen (Capello) niet ver van de incheckbalies vandaan, waardoor we hier lekker lang zijn blijven zitten en hier ook nog koffie gedronken hebben. Rond 17.15 uur verscheen onze vlucht met Etihad op de borden en konden we opnieuw gaan inchecken. Voor de incheckbalie werden we aangesproken door douaniers in verband met de 'geboortecertificaten' van de kinderen, maar na een korte blik op de paspoorten en de kopieën van ons trouwboekje konden we gelukkig doorlopen. We moesten een behoorlijk stuk lopen naar de gate en moesten onderweg ook nog door de security check en officieel langs de douane, dus we gingen meteen van de incheckbalie die kant op. Bij de officiële douanepost ging het weer erg moeizaam. De douanier keek heel kritisch van onze paspoorten naar de kopieën van ons trouwboekje en weer terug en riep op een gegeven moment ook weer zijn baas er bij, dus wij dachten: 'Daar gaan we weer'. Zijn baas riep mij er bij om uitleg te geven over het verband tussen ons trouwboekje en de paspoorten en na een strak verhaal van mij dat de geboortecertificaten in Nederland er nu eenmaal zo uitzien en dat ik daar ook niks aan kon veranderen, mochten we gelukkig doorlopen. Bij de gate aangekomen mochten we meteen inchecken omdat we met de bus naar het vliegtuig moesten, want die stond ergens midden op de luchthaven geparkeerd. Gelukkig hadden we weer een Airbus 330 bij Etihad, zodat we veel beenruimte hadden voor deze nachtvlucht.

Rond 19.45 uur lokale tijd stegen we op en na een voorspoedige vlucht, waarbij Tanja en ik nog wat geslapen hebben en de kinderen alleen maar filmpjes hebben gekeken op het schermpje in de stoel voor hun neus, landden we om 03.45 uur Nederlandse tijd (05.45 uur lokale tijd) op het vliegveld van Abu Dhabi. Ook hier werden we weer met bussen naar het luchthavengebouw gebracht, waar we meteen in een lange rij voor de security terecht kwamen omdat niet alle scans in gebruik waren. Onze vlucht naar Dusseldorf stond al op de borden toen we door de security heen waren en we wilden dan ook meteen naar de Gate doorlopen om daar te wachten, maar tot onze verbazing werden we tegengehouden en konden we hier pas vanaf 08.00 uur lokale tijd terecht. We moesten dus terug naar het winkelgebied, waar we gelukkig ook nog wat te eten en te drinken konden kopen. Toen we tegen 08.00 uur opnieuw richting de gate liepen, konden we inderdaad doorlopen en na eventjes wachten in de overvolle vertrekhal werden we ook hier met een bus naar het vliegtuig gebracht. Dit was opnieuw een Airbus 330 (helaas met minder beenruimte dan in de vorige) van Air Berlin, waarmee we om 09.00 uur lokale tijd wegvlogen voor onze op een na laatste etappe naar Düsseldorf.

Hier kwamen we, na een vlucht waarin Yannick bijna heel de tijd geslapen heeft, tegen 14.00 uur aan en nadat we heel snel onze koffers terug hadden, zijn we met de monorail naar onze parkeergarage 'gezoefd'. Nadeel hiervan is wel dat je geen bagagekarretjes kan meenemen en dus behoorlijk met je bagage loopt te sjouwen. Om 14.50 uur reden we weg uit de parkeergarage richting de snelweg, waar we helaas nog een uur in de file hebben gestaan op de A57 in Duitsland door een ongeluk. Hierdoor waren we pas tegen 18.00 uur thuis, na een reis van maar liefst 33 uur! Volgens mij was de terugreis vanuit Australië zelfs nog iets korter, omdat de vluchten toen beter op elkaar aansloten. Maar ja, toen was ik er behoorlijk wat slechter aan toe met mijn trombose been, terwijl ik nu alleen maar vermoeid ben door de lange reis en het tekort aan slaap tijdens de vlucht. Toen we thuis waren hebben we deze mooie, af en toe spannende en ook best wel vermoeiende vakantie, volgens de familie Gijssel traditie afgesloten met een lekkere maaltijd van de afhaalchinees.

Hiermee komt er een einde aan de verhalen en foto's over onze rondreis door Zuid-Afrika. Ik bedank alle volgers voor hun leuke reacties gedurende onze reis en ik hoop dat een ieder op deze manier een goede indruk heeft gekregen van onze af en toe best spannende avonturen in het mooie Zuid-Afrika!

1. A Hoogstrate:
    26 augustus 2015
    jullie zijn weer thuis,bedankt voor de mooie verhalen.

groetjes Antoinette en michael.
  2. Erwin en Daniella:
    26 augustus 2015
    Welkom thuis weer in het Heideveen! Bedankt voor het delen van jullie Afrika reis, het was leuk om te lezen